Lehet, hogy már a te Facebook-fiókodat is feltörték, csak nem tudsz róla? Pedig van rá esély sajnos…
Történt ugyanis, hogy Újév napján békésen pihentünk otthon a kötelezően elfogyasztott lencse után. Épp elszundikáltam volna, amikor 2 sms-t kaptam egymás után. Mindkettőt a Facebook küldte, egyszer egy valamivel több, mint 6 ezer Ft, a másik pedig közel 8 ezer Ft-os hirdetési összeg levonásáról.
Micsoda?! A másodperc törtrésze alatt kinyílt a szemem és felpattantam bekapcsolni a laptopomat.
Ugyanis egyáltalán nem stimmelt a dolog, sőt…
Ha hirdetést is adok fel a Fb-on, mert sajnos néha muszáj, akkor is:
- azt maximum 3 ezer Ft-ért teszem
- a fizetési beállításaim szerint mindig a hónap utolsó napján vonja le az összeget a számlámról (most is levonta egyébként).
Beléptem a hirdetési fiókomba és majdnem szörnyet haltam. Egy futó hirdetést láttam, ami nem egy képes poszt megszponzorálása volt, hanem egy konverzióra való beállítás (az oldal elérését nézi).
Ráadásul nem is Magyarországra nézte az elérést, hanem Spanyolországra! Imádom azt az országot és szívem szerint élnék is ott, de azért annyira nem vagyok kíváncsi arra, hogy a magyar nyelvű szakmai oldalamat hányan olvassák ott…
És amitől majdnem lefordultam a székről, az az volt, hogy a hirdetés napi!! 280 ezer Ft-os limittel volt beállítva.
A hirdetést próbáltam törölni, de továbbra is futott, tehetetlen voltam. Azaz mégsem teljesen, hiszen hívtam a bankomat és letiltottam a kártyámat, hogy további összeget ne tudjon levonni a csaló.
A banki ügyintéző sajnos hallott már hasonló esetről. Készségesen tájékoztatott és küldött egy nyomtatványt, amit másnap töltsek ki, küldjem el nekik, és ha valóban csalás áldozata lettem, visszautalják a pénzemet.
Mindeközben a Fb-nak is írtam a létező összes panasz fórumon, jelentettem mindent.
És figyeltem az oldalt, mert közben a számláló pörgött, az állítólagos tartozás nőtt. Nevethetnékem volt kínomban, mert mást nem tudtam tenni. Konstatáltam, hogy maximum megszüntetik az oldalam, mást nem tehetnek, hiszen nem én indítottam el a hirdetést.
De hogyhogy nem kaptam erről az egészről értesítést, hiszen beállítottam, hogy kérek e-mailes visszajelzést minden hirdetési tevékenységről? Úgy, hogy az, aki feltörte a fiókomat, megváltoztatta ezt a beállítást is.
A feszültséget levezetvén elmentem egy jó nagyot sétálni a kutyánkkal. Mire hazaértem, azt a rendszerüzenetet kaptam, hogy felfüggesztették a hirdetést fizetési teljesítés hiányában. Az újabb összeg 68 ezer Ft volt! De legalább leállt a hirdetés…
Másnapra a fizetési fiókom felfüggesztésre került valami olyasmi üzenettel, hogy vélhetően feltörték.
Na, gondoltam hurrá, talán rájöttek, hogy valami nem stimmel. Kaptam egy üzenetet is a Fb munkatársától, George-tól, aki kérte, hogy egy újabb lapot töltsek ki, amelyben pontos dátummal, összeggel és tranzakciószámmal írjam le a panaszomat.
Ezt meg is tettem és vártam tovább.
Válasz nem érkezett másnap sem, csak a 2 összeget visszautalták a számlámra ugyanolyan formában, ahogy levonták. Ez most már 4 napja volt, de azóta sem kaptam a Fb nagy testvértől egy sort sem arra vonatkozólag, hogy mi is történt pontosan…Feltörték oszt’jóvan?? Örüljek, hogy visszakaptam a pénzemet és innentől kezdve figyeljek jobban vagy mi?!
Persze, hogy örülök, sőt minden lehetséges biztonsági intézkedést megtettem: jelszóváltoztatás, kétlépcsős bejelentkezés (a beállításokban bárki megteheti, arról szól, hogy ha nem saját gépről vagy telefonról jelentkezel be, akkor kapsz sms-ben belépési kódot, mint a netbankoknál).
A tanulság az mindenképpen az, hogy rendszeresen kell ellenőrizni minden fiókot (közösségi média, e-mail, stb.), jelszót változtatni, a beállításokat csekkolni. Így sem garantált az, hogy nem törik fel, de talán megnehezítem a dolgukat.
Mondjuk azért bízom benne, hogy kétszer nem próbálkoznak nálam…
(képek: Pixabay)
További rövidebb-hosszabb lélekbonbonokért és érdekességekért látogass el ide: https://www.facebook.com/menthai.hu
Hasonlóan jártam én is, azzal a különbséggel, hogy nem tudtam róla, hogy van hirdetéskezelő fiókom. Ma történt három levonás a számlámról és ezt kezdtem visszagöngyölíteni…Sajnos nem tudom megszüntetni a fiókot, (nem találom erre a megfelelő helyet, nem ajánl fel rá lehetőséget sehol, de lehet csak tapasztalatlan vagyok) illetve nem igazán tudom, hogy hol érem el a facebook illetékes csapatát. Ha a súgóba beírom a panaszt mikor elküldeném, hiba üzenetet ír ki és nem megy el a levél. Tanácstalan vagyok, már 10 000 ft a károm, jó lenne ha visszakapnám, hiszen nincs mit hirdetnem, nincs vállalkozásom, cégem.A bankkal meg csak holnap tudok beszélni… Megköszönném a hathatós segítséget, tanácsot!!!
Kérlek, pontosan írd le nekem a folyamatot lépésről lépősre. Mi is letiltottuk az oldalt, ahol idegenek hirdettek a nevünkben, írtunk panaszt facebook-nak, de semmi reakcíó nem volt.Sajnos mi is így jártunk. Írj ide: metz.laci@gmail.com
Köszi!
Ahol pénzügyi adatokat adunk meg, ott alapvető a kétlépcsős azonosítás bekapcsolása és a biztonságos jelszó (csak egy helyen használt, kis- és nagybetűket, számokat és más jeleket) alkalmazása.
Ez ma már alap kell legyen, sajnos persze van, hogy a saját kárunkon tanuljuk meg 🙁